Wat moet er op een goede website?

Wat moet er op een goede website?

De 24 essentiële bouwstenen die thuishoren op elke website

Je denkt: ik maak zelf die website wel. Moet lukken. Maar wat moet er eigenlijk op?

Je bestudeert je favoriete websites. Je ziet een korte tekst op de homepage, een ‘over mij’ verhaaltje, testimonials, wat blogs en een contactpagina.

Maar je twijfelt nog steeds.

Jouw verhaal is anders.

Je wilt niks kopiëren. Je wilt je eigen verhaal vertellen. Op een overtuigende manier. Waar begin je?

Tegelijk wil je bezoekers die op basis van jouw website enthousiast worden en contact leggen. Maar hoe krijg je dat voor elkaar?

Een website maken is een huis bouwen

De fundering moet sterk zijn. Je bouwmaterialen moeten klaar staan. En je moet een slimme bouwvolgorde aanhouden. Je kunt geen tegels zetten als de waterleidingen nog niet in de muur zitten. En als het huis eenmaal staat, wil je dat mensen graag over de vloer komen.

Maar hoe doe je dat?

Ik heb er twintig jaar over gedaan om de 24 beste bouwstenen te verzamelen en in de juiste volgorde te leggen. Ik zou willen dat me die tijd bespaard was gebleven. Dus…

Kom maar door met die 24 bouwstenen

Op de voorkant lees je wat elke bouwsteen inhoudt en welke vraag je jezelf kunt stellen. En op de achterkant zie je een voorbeeld. Zo schrijf je gericht teksten die op de juiste knoppen drukken.

Maar elk onderwerp in een website is toch anders? Geen één website past toch in zo’n strakke bouwstenensysteem?

Ja, een stratenmaker heeft andere woorden nodig dan een museum. Maar het gaat om het bovenliggende doel van zowat elke website: mensen aansporen tot interactie.

De principes waarom mensen interactie met je aan willen gaan, die blijven hetzelfde. Ze zijn geleend uit de muziek: iedereen luistert graag naar muziek, mits die muziek op bepaalde knoppen drukt. Die bouwstenen helpen je om op die knoppen te drukken.

Over de auteur

Jennemieke Snijders combineert twee vakgebieden: conceptontwikkeling (Concept & Creatie) en muziek (Conservatorium Maastricht). Ze is conceptontwikkelaar voor Tinksel, een bureau in conceptontwikkeling voor de muziek- en cultuursector.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*