Hoe verkoop je je boek online? Wat moet je maken?
In dit blog lees je hoe je passief inkomen creëert met je eigen boek (non-fictie). Zonder jezelf te hoeven verkopen. Je krijgt een overzicht van de communicatiemiddelen die je zelf kunt maken. En je ontdekt welke inhoud zeker in je communicatiemiddelen moet.
Waarom zou jij daar verstand van hebben?
Twee van mijn boeken doen zichzelf. Ze zijn longsellers. Jaar in jaar uit leveren ze me gemiddeld 350 euro per maand aan boekenverkoop op. Dat is 4200 euro aan vast inkomen per jaar. Dat is netjes, zeker als je bedenkt wat ik aan promotie doe. Ik schrijf namelijk eens per kwartaal een blog dat verwijst naar één van mijn boeken. Meer doe ik niet.
Is dat echt alles wat je doet?
Ik hou van maken en ontwikkelen, maar heb een pesthekel aan verkopen. Ik besteed het liefste al mijn tijd aan het ontwikkelen van waardevolle concepten. Daarom neem ik communicatie, beslisprocessen en interactie-ontwerp serieus. Want als ik mensen échte waarde geef en die ontsluit met behulp van communicatie, hoef ik minder te doen om mensen te overtuigen van mijn kunnen. Lees: dan hoef ik mezelf niet te verkopen.
Dus je communiceert goed om jezelf niet te hoeven verkopen
Yep. Pure pijnbestrijding. De number one reason die ons allemaal drijft om oplossingen te zoeken. Mijn oplossing is een systeem om zelf snel communicatiemiddelen te kunnen maken die mijn boeken verkopen. Je ziet in één oogopslag wat je moet maken en welke essentiële bouwstenen ze moeten bevatten.
Kom maar door met dat boekverkoopschema dan
Zorg in ieder geval dat je deze twee zaken op orde hebt
- Maak aan je lezers duidelijk wat de waarde van je boek is. Dat doe je via je communicatiemiddelen.
- Leidt ze vervolgens in een rechte lijn naar je verkoopkanaal. Ook dat doe je via je communicatiemiddelen.
Waar moet je beginnen?
Begin het verkoopproces altijd met een trigger. Welke taak kunnen je lezers volbrengen als ze jouw boek uit hebben? Wat wensen jouw lezers als voordeel als ze jouw boek op hun nachtkastje leggen? Wat hopen ze opgelost te hebben als ze de laatste bladzijde omslaan? De trigger moet daar antwoord op geven. Formuleer ‘m zoals je lezers ‘m zelf zouden formuleren.
En dan?
Dan zet je de trigger in je online etalage. Mijn etalage heeft de vorm van een eenvoudig blog. Daarnaast strooi ik soms met flyers als ik een workshop of lezing geef.
Maar er zijn nog andere boekenverkoop-issues waar je een beslissing over moet nemen. Niet gerelateerd aan communicatie.
Welk verkoopkanaal kun je het beste kiezen?
Dat is afhankelijk van jouw situatie en de inhoud van je boek. Elk verkoopkanaal heeft z’n voors en tegens. Bij Bol.com heb je minder marge, maar een groter bereik. Op je eigen website heb je meer marge, maar een kleiner bereik.
Ik verkoop via beide kanalen. Dus via Bol.com en via Tinksel.nl.
Ik verkoop via Bol.com mede doordat de titels van mijn boeken zoektermen bevatten waar Bol.com-kopers rechtstreeks op zoeken. Dus worden mijn boeken gevonden in het enorme aanbod. Zonder dat mensen eerst een blog lezen. En dus kan ik de marge die ik aan Bol.com moet inleveren, wegstrepen tegen de extra boeken die ik via Bol.com verkoop.
Als je via Bol.com verkoopt, heb je een ISBN-nummer nodig. Die kun je hier aanvragen: www.isbn.nl. Kost je iets meer dan 10 euro.
Wat is beter: papier of digitaal?
Ook dat maakt niks uit. Een papieren boek kost je drukwerk. En een digitaal boek kost je lezers die liever op papier lezen. Laat de keuze voor papier of digitaal afhangen van het budget dat je te besteden hebt.
Zelfs de inhoud van je boek is van ondergeschikt belang
Je verkoopt er geen boek meer door als je niet weet op welke knoppen je moet drukken in je communicatie. Ik heb genoeg flutboeken gekocht, puur omdat de uitgever haarfijn wist wat hij moest zeggen om mij ervan te overtuigen dat ik het boek nodig had.
Nou niet denken dat ik pleit voor inhoudelijk slappe boeken. Zoals ik al zei: ik heb een hekel aan verkopen. Zeker als mensen je iets aansmeren dat flut is.
Maar goed. Hopelijk ben je iets wijzer geworden. Veel succes met de verkoop van je boek!
Om effectief boeken te verkopen via een website, werk ik zelf met de 24 Bouwstenen die thuishoren in elke website.
-
De 24 bouwstenen die thuishoren in elke website
Hulpmiddelen voor conceptontwikkeling
Een sterke website communiceert de kern van je idee of project. Zodat mensen aan gaan. Maar hoe kom je tot die kern?
De 24 Bouwstenen sturen je recht naar de juiste teksten en beelden. Zo maak je een website die ráákt.
€16,95 incl. btw Toevoegen aan winkelwagen
Over de auteur
Jennemieke Snijders combineert twee vakgebieden: conceptontwikkeling (Concept & Creatie) en muziek (Conservatorium Maastricht). Ze is conceptontwikkelaar voor Tinksel, een bureau in conceptontwikkeling voor de muziek- en cultuursector.
Geef een reactie