Hoe bedenk je een titel?

Hoe bedenk je een titel?

Je hebt een sterke titel nodig. Als behuizing voor je project, je bedrijf, je dienst, je lied of wat dan ook.

Je gaat er eens goed voor zitten. Iets origineels. Hoe moeilijk kan het zijn?

Je opent een vers Word-document. Je probeert out of the blue een titel te bedenken. Maar hoe hard je ook je best doet: het wil niet echt lukken. Er komt weinig op papier. En wat op papier komt, is slap en saai. Een sterke, aantrekkelijke, onderscheidende titel zit er niet bij.

Wat gaat hier mis?

Je wilt van A naar B. Je probeert om met je rechtlijnige linkerhersenhelft een titel uit jezelf te trekken. Die aanpak werkt prima bij een vraag waar je een eenduidig antwoord op wilt.

Maar het bedenken van een titel is geen rechtlijnige zaak, maar een creatieve. Via A naar B kom je niet in creativiteitsland.

 

Je hebt twee hersensystemen. Gebruik de rechter als je een titel wilt bedenken.

Begin vanuit het midden. Geef je brein iets waarmee het nieuwe verbindingen kan leggen. Inspirerend basismateriaal. Iets van buiten jezelf. Daarmee kus je je creatieve vermogens wakker.

Zo werkt het creatietool Geïnspireerde Associatie

Gooi je Word-document aan de kant. Pak een blanco vel papier. Zonder lijntjes. Schrijf een woord in het midden dat je inspireert.

Bijvoorbeeld een titel van een film die je aanspreekt. Of een naam van een persoon die je lief hebt. Een boektitel, een quote, een documentaire of een serie. Kies iets waar je gevoel bij hebt.

Zet je inspiratiebron in het midden van die lege pagina. Associeer vrijuit rondom je inspiratiebron. Schrijf woorden op die je te binnen schieten. Hou jezelf niet tegen. Noteer alles.

Creëer geen woordweb. Verbind de woorden niet aan elkaar. Zet geen rondjes om de woorden. Maar schrijf de losse woorden die in je opkomen rondom je inspiratiebron. Zo creëer je ruimte voor onverwachte verbindingen.

Doe eens een voorbeeld

 

In dit voorbeeld zie je mijn zoektocht naar een titel voor een soundtrack. Ik gebruik de titel van één van mijn favoriete films als inspiratiebron. The King's Speech. Van daaruit schrijf ik alles op wat mijn creatieve brein omhoog pompt.

In creativiteitsland geldt maar één regel. Go with the flow. Alles waarmee mijn creatieve brein op de proppen komt, wordt pas afgekeurd als het op papier staat. Ook al raakt het kant noch wal. Da's het idee 🙂

Maar bedenk je dan wel een titel die echt van jezelf is?

Het ego wil graag iets bedenken waarvan hij kan zeggen: van mij. Maar zo werkt creativiteit niet. Creativiteit gedijt bij het leggen van verbindingen. Tussen wat je in de buitenwereld inspireert en wat er binnen in je leeft.

Wat remt Geïnspireerde Associatie?

Je innerlijke criticus wil een grootse titel bedenken en wel nu. Voor je het weet staar je vol zelfverwijt naar je blad vanwege al die fluttitels. Weersta zijn roep. Stel je oordeel uit. Ga eerst breed. Blijf pompen. Tot je het zat bent, tot je blad vol is of tot je timer af gaat. Je zult stiekem al aardig wat bruikbare titels gevonden hebben. En heb je nog niets gevonden, dan heeft je creatieve brein in ieder geval genoeg voeding gekregen om op een later tijdstip alsnog met een toptitel te komen.

Tip. Bij de Hema hebben ze grote blanco plakboeken op ruim A4-formaat. Ik vind het fijner dan werken met losse blanco papieren. Want die raken bij mij altijd zoek. In die plakboeken kun je altijd terugbladeren naar die ene pagina met die ene creatieve uitspatting. Handig.

Over de auteur

Jennemieke Snijders combineert twee vakgebieden: conceptontwikkeling (Concept & Creatie) en muziek (Conservatorium Maastricht). Ze is conceptontwikkelaar voor Tinksel, een bureau in conceptontwikkeling voor de muziek- en cultuursector.

Het creatietool in dit blog staat beschreven in het boek de Kunst van Songwriting. Met dit boek zet je de gereedschapskist van de conceptontwikkelaar op je eigen werkbank.

Dit boek is geschreven voor songwriters in alle soorten en maten. Van beginneling tot pro. Maar ook creatieve geesten zoals schrijvers, filmmakers, ontwerpers en reclamemakers vinden in dit boek inspiratie om hun ideeën door te ontwikkelen tot sterke concepten.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*