
Wervingsproject op maat
Meer mensen in muziek
Wil je nieuwe leden werven voor je muziekvereniging, maar weet je niet goed waar te beginnen? Mijn collega Anne en ik denken met je mee over een wervingsproject dat past bij jullie vereniging. Van het eerste idee tot de uitvoering. We helpen bij de opzet, de communicatie en de inhoud, zodat mensen graag willen meedoen én betrokken blijven.
Je krijgt geen standaard project, maar een concreet plan dat past bij jouw vereniging. Inclusief inhoudelijke begeleiding en materiaal dat juiste snaar raakt.
Hoe zijn eerdere ervaringen?
We hebben in het verleden concepten opgezet zoals Heuzes Slagwerk Talent (37 deelnemers), Zing Lekker Je Eigen Liedje (28 deelnemers), Mannenkoorproject Lumberjack (280 deelnemers), Muziek & Meer HaFa (gemiddeld 10 jeugdleden per deelnemende muziekvereniging).

“Ik hoopte op 10 deelnemers. Het werden er 37.”
Bart Wijnen, slagwerkgroep Harmonie St. Antonius, Heusden gem. Asten
“Het ging al jaren steeds minder met de slagwerkgroep. Er kwamen elk jaar wel leerlingen bij, maar velen stopten na verloop van tijd. Ook onder de jongvolwassenen liep het animo terug om uiteenlopende redenen. Op het laatst bestond de groep nog maar uit 7 leden. Leerlingen en jeugdslagwerkers brachten we onder bij een collega vereniging.”
“Het succes van talentorkesten in de regio bracht ons op het idee om dit ook voor de slagwerkgroep op te zetten, maar dan wel met onze eigen twist. De combinatie met de start van een nieuwe instructeur, maakte dat we het ook voor Heusden wilde opzetten.”
“Ik werd meegenomen in het enthousiasme, de tips en de uitwerking van Tinksel. De opzet en keuzes die in het voortraject geadviseerd en gemaakt werden, kwamen niet altijd goed binnen bij íeder slagwerkgroepslid, maar snel na het uitbrengen van de folder stroomden de aanmeldingen binnen. De neuzen stonden snel weer dezelfde kant op, met hernieuwde hoop voor de toekomst van de slagwerkgroep.”
“Het project loopt nog, maar is nu al een succes te noemen. We gingen voorzichtigheidshalve voor 5 tot 10 deelnemers, maar startten met 37 personen. Deelnemers zijn tussen de 25 en 65 jaar oud. Variërend in instrumentenvoorkeur van melodisch tot basedrum en van drumstel tot djembé. Een zeer goede keuze om dit op te zetten zoals we gedaan hebben. De slagwerkgroep zal na afloop niet 5x zo groot worden, maar we hebben het slagwerk in ons dorp wel op de kaart gezet.”
We denken communicatief én inhoudelijk mee over:
- Hoe je een muziekproject opzet waar mensen aan mee willen doen
- Wie je precies wilt bereiken
- Wat je moet communiceren om mensen enthousiast te krijgen
- Hoe je deelnemers enthousiast houdt
- Hoe je zorgt voor continue groei tijdens het project
Andere manieren om mensen warm te maken voor muziek
Mannenkoor Lumberjack
Wil je als koor of muziekvereniging meer mannen aantrekken, maar weet je niet precies hoe?
Lumberjack is een mannenkoorproject met een kop en een staart dat je zelf organiseert. Het helpt jouw vereniging op te vallen, verbinding te creëren én nieuwe mannen aan te trekken.
Wervingsmethode voor harmonie en fanfare
Wil je als muziekvereniging méér jeugdleden, maar lukt het niet om structureel aanwas te krijgen?
Met Muziek & Meer HaFa werk je als vereniging samen met de basisschool. Je krijgt een praktische methode in handen om kinderen op jonge leeftijd enthousiast te maken voor muziek bij jouw club.