Wat je van tevoren moet regelen voor een succesvol muziekproject – of elk ander project

Wat je van tevoren moet regelen voor een succesvol muziekproject – of elk ander project

Een doordachte voorbereiding is het halve werk

  • Project Groep 0 van TWC 't Ventieleke: van de 32 deelnemers gaan er 20 door als fietsend lid.
  • Project Heusdens SlagwerkTalent: van de 37 deelnemers gaan er 16 door als nieuw lid.

Dit resutaat is kei mooi natuurlijk! En boven verwachting. Alles dankzij inspanningen van de leden van twee mooie Heusdense verenigingen.

Aanleiding om eens te verklappen wat je als organisator zelf kunt doen aan de voorkant van dit soort projecten, zodat mensen zichzelf in ieder geval een leuke ervaring bij een mooie club gunnen.

In dit blog lees je de 6 stappen die ik altijd met Tinksel zet met dit soort projecten.

De 6 stappen zijn universeel: je krijgt er elk project mee van de grond. Dus ook niet-muziekprojecten. Dat komt omdat de stappen aansluiten bij hoe mensen nu eenmaal in elkaar zitten.

De 6 stappen vormen samen één geheel. Laat je een stap achterwege, dan moet je niet raar staan kijken als het aantal deelnemers tegenvalt na je wervingscampagne. Het gaat om de totaalindruk die je in één klap maakt.

“Hoe concreter, hoe beter. Mensen willen weten waar ze aan toe zijn voordat ze zich inschrijven voor een project. Doe geen lege beloftes, maar laat zien waar je naartoe wilt werken en hoe serieus je het meent.”
- Jennemieke Snijders

1 – Geef je project een identiteit

Pas als je project een identiteit heeft, dan kunnen mensen er over spreken met elkaar. Zo krijg je ‘word of mouth’.

Stel je project daarom voor alsof het een mens is. Een project dat een mens is, heeft op z’n minst het volgende nodig:

  • Een naam – zonder naam kan niemand over je project praten
  • Een logo – dit is het gezicht van je project, het geeft herkenning
  • Een look & feel – dit is de kledingstijl die je project heeft, het geeft identiteit (look & feel betekent alles wat je gevoelsmatig uitstraalt met hulp van vormgeving, typografie en fotografie)

2 - Schets het eindresultaat

Deze stap wordt het vaakst overgeslagen. Frustrerend: dan heb je een in potentie mooi idee dat teleurstellend resultaat behaalt. Laat dit jou niet gebeuren.

Wat is het probleem? Organisatoren communiceren de opdracht die voor hen ligt, gezien vanuit hun eigen perspectief. In plaats van hoe het eindplaatje eruit gaat zien.

Bijvoorbeeld ‘we zoeken mensen voor een projectkoor’. In plaats van ‘we gaan een rockuitvoering neerzetten waar de vonken vanaf spatten.’

Dus. Communiceer niet vanuit je eigen agenda, maar kijk door de ogen van potentiële deelnemers. Waar zouden zij enthousiast van worden? Zet hun voorstellingsvermogen aan. Schets het eindplaatje.

3 – Kies een doelgroep

Vanuit de gedachte ‘we willen niemand buiten sluiten’ kiezen veel organisatoren geen doelgroep. Lief. Maar toch gooi je je eigen glazen er mee in.

Mensen moeten altijd éérst iets van zichzelf herkennen om überhaupt geïnteresseerd te raken in jouw project. ‘Is dit voor mij?’ Dat is de nummer 1 vraag die wij ons allemaal onbewust stellen als we nieuws scannen.

Herken ik mijn eigen identiteit niet, dan raak ik niet getriggerd en gaat jouw boodschap aan me voorbij. Ook al zou ik misschien heel blij worden van deelname.

Een voorbeeld van 'uitsluiting' dat zorgde voor een megakans

Bij de oprichting van de KrachtClub communiceerden we een duidelijke doelgroep: vrouwen tussen ongeveer 30 en 50 jaar uit Heusden. De eerste folderactie was een succes, 30 vrouwen meldden zich voor de pilot. Zij voelden zich dus aangesproken.

Maar het verhaal werd nog mooier. 55+ vrouwen uit Heusden waren verontwaardigd. Zij wilden óók lid worden van de KrachtClub. Reden om een extra groep op te richten, voor vrouwen die de overgang achter de rug hebben.

Ook was er één man die zich gepikeerd meldde. Hij wilde ook meedoen en vond het oneerlijk. Hij heeft nog een paar jaar moeten wachten. Maar inmiddels is er ook een mannengroep.

Kies je een doelgroep, dan wil dat dus niet zeggen dat je anderen buitensluit! Het gaat om die eerste trigger. Die is goud waard om je boodschap überhaupt binnen te krijgen. Anders is al je werk voor niets.

Dus. Wie wil je zéker aanspreken met jouw project?

En wat wil je met mensen die zeggen ‘ik pas niet in de doelgroep, maar mag ik toch meedoen?’. Kan vooraf maar helder zijn hè.

4 – Wees duidelijk over data, plaats en tijd

Iedereen heeft zijn eigen agenda. Deelname aan jouw project moet daar in passen. Dus kun je daar beter duidelijk over zijn aan de voorkant.

Deze duidelijkheid over data, plaats en tijd geeft stiekem nog een groot voordeel: mensen gaan zich automatisch voorstellen hoe het zou zijn als ze mee zouden doen aan jouw project. Dat is handig. Want dan weet je dat de boodschap is binnen gekomen. Los van of mensen zich daadwerkelijk inschrijven.

Een voorbeeld dat negatief lijkt, maar eigenlijk heel positief is

“Ik heb alles over project Lumberjack bekeken en ik wil supergraag meedoen, maar het past gewoon niet in mijn agenda.”

Dit lijkt niet de gewenste reactie, omdat deze meneer niet meedoet. Maar tóch is dit een goed teken dat de communicatie geslaagd is. Iemand heeft zich voorgesteld hoe het zou zijn om mee te doen, heeft er zin in, maar moet concluderen: ‘het past niet in mijn agenda.’ Zou hij dit delen met iemand anders, dan is het nog steeds positieve ‘word of mouth’.

Wil je bijvoorbeeld een projectkoor oprichten, probeer deze zaken dan al vooraf te bepalen:

  • Repetitiedag
  • Aantal repetities
  • Aanvangstijd repetities
  • Locatie repetities
  • Verwachting omtrent opkomst (bv ‘je mag 4 repetities missen’)
  • Uitvoeringsdata
  • Dagen dat er niet wordt gerepeteerd
  • Repertoire (voor zover mogelijk, schets anders alvast de muziekstijl)
  • Manier van instuderen (moeten mensen bv thuis repeteren?)
  • Dirigent
  • Deelnamekosten

“Ja, maar we weten nu nog helemaal niet of het project gaat slagen”, zul je misschien zeggen, “dit hoeven we toch nog niet allemaal te regelen? “ De kans dat het een groot succes wordt, neemt hard toe als jij laat zien hoe serieus je bent in je plannen. Dat geeft potentiële deelnemers vertrouwen in de goede afloop.

5 – Leef je in de mogelijke blokkades en werkelijke voordelen in

Voelen mensen zich begrepen, dan zijn ze eerder geneigd om de drempel naar je project te nemen. Bedenk daarom van tevoren welke blokkades mensen kunnen hebben om aan jouw project mee te doen. En benoem deze in je communicatie.

In de wervingsfolder omtrent het slagwerkproject Heuzes Slagwerk Talent lees je bijvoorbeeld een specifieke blokkade die mensen kan tegenhouden:

‘Moet ik eerst trommelen op een oefenpad of een plankje voordat ik een slagwerkinstrument bespeel?’

Het antwoord op deze vraag is nog eens niet zo belangrijk. Het gaat erom dat je deze mogelijke blokkade aanstipt in je communicatie. Zodat je voorkomt dat mensen dit zélf invullen met de gedachte ‘oh nee, dit project is niks voor mij, want dan moet ik oefenen op zo’n stom plankje.' Want dan ben je ze kwijt.

Ook is het handig om de voordelen van deelname te noemen. In de slagwerkfolder is bijvoorbeeld te lezen:

‘Zin in iets nieuws? Stap even uit je dagelijkse routine en maak muziek met anderen.’

Dus. Leef je in de potentiële deelnemer in. Wat zijn de blokkades en voordelen die direct oppoppen omtrent jouw project? Verwoord ze ook zoals jij het zelf zou zeggen. In spreektaal. Blijf weg van Chat GTP.

6 – Ga pas de wijde wereld in met je project als je stap 1 t/m 5 kunt communiceren

Niet eerder. Het gaat om de totaalindruk die je in één klap maakt.

De communicatiekanalen die je gebruikt, zijn ondergeschikt aan die inhoud die je communiceert. Kijk vooral naar je doelgroep. Welk social media kanaal is het meest populair? Is er een fysieke locatie waar ze vaak samenkomen? Welke media lezen ze? Maak daar dan specifieke berichten voor.

Een webpagina of website waar je alle info fatsoenlijk op kwijt kunt, is fijn. Kort is niet altijd beter. Het gaat erom dat je communiceert wat mensen nodig hebben om de drempel te nemen. En laat de inschrijfknop lekker opvallen.

Nog één ding. Over ChatGTP. Ik merk dat ik ChatGTP alleen maar inzet om mijn eigen onzekerheid weg te nemen, dus als ik zelf niet zeker weet of mijn idee gaat werken. Terwijl ik pas als een écht mens ga klinken als ik die onzekerheid omarm. Die echtheid is belangrijk in communicatie! Terwijl ChatGTP toch meestal met ronkend taalgebruik en holle frasen komt. Daar prikken mensen dwars doorheen. Beter niet gebruiken…

Over de auteur

Jennemieke Snijders geeft muzikale hulp aan mensen zoals jij – die graag zingen of muziek maken, een nieuwe muziekvaardigheid willen leren of een verbindend muziekproject willen opzetten.

Bekijk het volledige muziekaanbod >

Wil je mensen werven om zelf muziek te maken?

Organiseer een verbindend project volgens beproefde principes, zodat alle energie die je erin stopt ook echt nieuwe leden oplevert.

Bekijk het aanbod voor muziekverenigingen en organisatoren >

Mannenkoorproject Lumberjack

Jeugdleden werven

Wervingsproject op maat

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

For security, use of Google's reCAPTCHA service is required which is subject to the Google Privacy Policy and Terms of Use.

I agree to these terms.