Hoe houd je een muziekproject op gang?
Hoe werk je efficiënt toe naar een geweldig optreden?
Je werkt toe naar een muziekuitvoering. De einddatum komt snel dichterbij. Je wilt iets geweldig neerzetten. Maar hoe?
Om op het eind van een creatief traject een geweldig eindresultaat neer te zetten, moet je continu slim en efficiënt blijven groeien.
Het creatieproces moet blijven draaien. Je wilt niet vast raken in de modder, die je innerlijke criticus voor je voeten gooit. Zodat je op het eind van het traject tegen jezelf kunt zeggen: Bam! Dit is geslaagd!
Maar hoe doe je dat?
Geef elkaar (of jezelf) feedback op een manier die het creatieve proces op gang houdt: gebruik de I like-I wish-methode.
Wat is de I like-I wish-methode?
De I like-I wish-methode is een feedbackmethode. De methode is ontworpen om het creatieve proces op gang te houden. Het is een variant op de nog uitgebreidere I like-I wish-What if-methode van d.school – Institute of Design, Stanford. D.school staat voor Design Thinking.
Hoe werkt de I like-I wish-methode?
Even een voorbeeldje uit de muziekwereld. Stel, je bent de dirigent van een koor. Tijdens de repetitie repeteer je een stukje van een liedje. Voordat je overgaat naar een ander liedje, noteer je stelselmatig wat je goed beviel (I like) en wat je nog zou wensen (I wish). Je kunt mijn I like-I wish-formuliertje (pdf) gebruiken. Maar een schriftje werkt ook. Bijvoorbeeld:
- I like: de concentratie van de leden en dat ze maat 5 t/m 24 al foutloos kunnen zingen.
- I wish: dat we volgende week verder gaan met maat 25 t/m 40 en dat de leden maat 5 t/m 24 zachtjes zingen.
Oké, en dan?
De daaropvolgende repetitie pak je het I like-I wish-formuliertje er weer bij. Je begint met het goede nieuws: wat is je de vorige keer goed bevallen (I like)? Het frist het geheugen van alle leden op. En starten met wat al goed is, geeft direct vertrouwen. Daarna ga je verder met het I wish-gedeelte. Je besteedt dus geen tijd aan wat al geslaagd is.
Klinkt simpel. Waarom werkt dit zo goed?
Omdat dat wat níet goed gaat, volledig buiten beschouwing gelaten wordt. Dat is extra belangrijk in creativiteitsland. Want de allergrootste vijand die daar door de straten sluipt, is de innerlijke criticus. Gedachtes als 'dit is niks' of 'wat een stom idee' helpen het creatieve proces op geen enkele manier verder. Daarom wil je stevig blijven door lopen. Dat doe je door je tijd efficiënt te besteden aan de zaken die tijd nodig hebben om te groeien. Dat houdt de voortgang er flink in!
Mensen krijgen er goeie zin van, zien hoe ver ze al zijn en zijn gemotiveerd om telkens opnieuw de volgende stap te zetten. Het vertrouwen groeit.
Waar kun je de feedbackmethode zoal voor gebruiken?
Ik gebruik ‘m op allerlei manieren: om ideeën uit te werken tot concepten, om mezelf op gang te houden als ik een liedje schrijf, om wekelijks gefocust te kunnen repeteren met een koor, etc. Het werkt voor alle creatieve processen.
Dus wil je gemotiveerd blijven werken aan groei? Noteer stelselmatig wat je bevalt en wat je nog wenst.
Download hier gratis mijn focusformulier voor repetities >
(Nee, je krijgt geen nieuwsbrief. Alleen maar een pdf.)
Over de auteur
Jennemieke Snijders geeft muzikale hulp aan mensen zoals jij – die graag zingen of muziek maken, een nieuwe muziekvaardigheid willen leren of een verbindend muziekproject willen opzetten.
Wil je mensen werven om zelf muziek te maken?
Organiseer een verbindend project volgens beproefde principes, zodat alle energie die je erin stopt ook echt nieuwe leden oplevert.
Bekijk het aanbod voor muziekverenigingen en organisatoren >
Geef een reactie