Hoe bedenk je een goed concept?
Hoe maak je de kans dat een concept aanslaat zo groot mogelijk?
Zorg dat jouw concept in eerste instantie appelleert aan een oergevoel, dat huist in ons oude breindeel∗. Bijvoorbeeld:
- Hebzucht
- Agressie
- Lustbeleving
- Vraatzucht
- IJdelheid
- Jaloezie
- Luiheid
- Aandacht
- Verzorging
- Bieden van beschutting
- Verantwoordelijkheid
- Liefde voor elkaar
Waarom zou ik dat oergevoel moeten aanspreken?
Omdat oergevoel het enige gevoel is dat het menselijk brein aanspoort om voor jouw concept te kiezen. Het menselijk brein is opgedeeld in twee systemen: het oude (onlogische) en het nieuwe (logische). Het oude systeem doet gewoon lekker waar het zin in heeft. En voedt het nieuwe systeem met redeneringen om goed te praten waar het oude systeem zin in heeft.
Doe effe een voorbeeldje.
Neem mijn cola-light-verslaving. Hopeloos slecht natuurlijk om dat lichaamsvreemde aspartaamdrankje elke dag buitensporig veel te drinken. En duur ook nog. Mijn nieuwe, logisch denkende brein-deel wil er vanaf.
Toch loop ik steevast elke dag naar de Spar voor een lekker koel colaatje. Op het moment suprême vertelt mijn nieuwe systeem me plotseling een heel ander verhaal: dat ik die cola-light verdiend heb. Dat het mijn goed recht is om het te drinken en dat het in ieder geval gezonder is dan een gewone cola, die heel veel calorieën bevat. Kortom: logisch aandoend goed-praat-gedrag. Ingegeven door het oude systeem, wiens besluit al lang vaststaat.
Wat wil je hiermee zeggen?
Appelleert je concept aan een oergevoel, dan vergroot je de kans dat het binnenkomt bij de ander. Je opent de deur van het oude brein met beelden.
Maar wat geef je het nieuwe breindeel dan?
Een alibi. Een rationeel acceptabel argument dat bedacht is om de wens van het oude systeem te rechtvaardigen. Dit alibi is nooit het werkelijke argument om met jouw concept in zee te gaan. Het is een rationalisering om de interesse in jouw concept te rechtvaardigen. Dat doe je niet in woorden, maar in beelden.
Dus je gebruikt oergevoel-beelden om binnen te komen in het oude breindeel en alibi-woorden om binnen te komen in het nieuwe breindeel?
Yep.
∗Dieper dit onderwerp in? Lees het boek Anatomie van de Verleiding van Paul Postma. Aanrader!
Over de auteur
Jennemieke Snijders combineert twee vakgebieden: conceptontwikkeling (Concept & Creatie) en muziek (Conservatorium Maastricht). Ze is conceptontwikkelaar voor Tinksel, een bureau in conceptontwikkeling voor de muziek- en cultuursector.
In het boekje De 7 Wetten Van Verbinding lees je wat je kunt doen om mensen enthousiast te maken voor je creatieve project. Wist je bijvoorbeeld dat de manier waarop je het project start voor een groot deel bepaalt hoe je zult eindigen?
Ik schreef het boekje om mensen te leren om wetmatigheden uit de muziek te gebruiken in de communicatie van creatieve projecten en concepten. Beide zijn immers bedoeld om mensen te raken en te verbinden.
Geef een reactie