Hoe maak je van je website een blije baby? Het begint bij de conceptie

Jens kwam ter wereld om 2 uur 53. Zijn moeder huilde van puur geluk. En van opluchting.

Zo zou het met een website ook moeten zijn. Dat iedereen blij is als je website geboren wordt. En opgelucht. Verheugd dat ie er is. Iets om voor altijd van te houden.

Hoe maak je van je website een blije baby waar iedereen van houdt?

It all starts met de drie basisvragen. Namelijk:

  • Wie wil je bereiken met je website?
  • Wat is de waarde van je aanbod, gezien door de ogen van de ander?
  • Welke blokkades ziet de ander ten aanzien van jouw aanbod? Wat houdt de ander tegen om de waarde van jouw aanbod te zien?

Weet je die drie dingen, dan kun je met een gerust hart beginnen aan het maken van je website. Eerder niet.

Nou, nou, is dat niet wat stellig? Er zijn toch genoeg andere manieren?

Een website maak je nooit voor jezelf.
Een website maak je altijd voor de ander.

De drie vragen helpen je om bij de ander te beginnen. Je kijkt door zijn ogen naar je website.

Maar ik moet toch ook andere dingen weten?

Jazeker. Alleen niet in het beginstadium.

En toch maken veel websitemakers zich in eerste instantie druk over heel andere zaken. Hoe ga ik mijn website bouwen? Hoe kom ik aan een domeinnaam? Wat moet ik over mezelf vertellen? Hoe kom ik aan mooie foto’s?

Maar laten we eerlijk wezen. Het interesseert niemand geen ene moer dat jij een webshop in sportkleding wilt beginnen. Of een leden-win-actie voor je harmonie wilt opzetten. I’m sorry.

Dus voordat je ook maar een uur spendeert aan het maken van een website: ken eerst de waarde van je website. Door de ogen van de ander. Want zolang je die niet kent, is alle tijd die je investeert in webteksten en al het geld dat je investeert in webtechniek weggegooid.

Er moet eerst een succesvolle conceptie zijn

Pas als je redenen kunt aandragen waarom een ander blij zou moeten worden van jouw website, dan kun je spreken van een succesvolle conceptie. Bijvoorbeeld omdat je sportkleding verkoopt die vetrolletjes verhult. Of omdat je even helemaal tot rust komt zodra je zelf muziek maakt.

En dan pas jezelf druk maken over de techniek, over wat je moet vertellen of hoe die website eruit moet zien.

Dat is het gekke aan websites maken

Er zijn duizenden aanbieders die je website technisch willen bouwen.
Duizenden aanbieders die je webteksten willen schrijven.
Duizenden aanbieders die je website willen ontwerpen.

Lief. Winstgevend ook. Voor die aanbieders. Maar het is in het beginstadium gewoon niet je eerste zorg.

Het is net als met bevallen. Je ziet wel hoe je je website eruit krijgt. En je ziet wel hoe hij eruitziet of wat hij gaat zeggen. De grote vraag is: moet ie wel geboren worden?  

Jennemieke Snijders is conceptontwikkelaar (= ideeënhelper). Sinds 2007 helpt ze ondernemende types om hun ideeën te laten ontvlammen (Tinksel). Haar concepten kregen aandacht van o.a. Het Parool, Radio 2, Fiets, Wendy, L1, Omroep Brabant en Quest.

 

De vragen uit dit blog komen uit het werkboek Het Website Stappenplan - in 6 stappen zelf de inhoud voor je website maken.

Het is onderdeel van een unieke methodiek om zelf je eigen website te maken: de Bouwsteenmethode. Gemaakt voor ondernemende types met mooie plannen. Die hun idee willen laten ontvlammen. Door de kern te pakken.


Artikel delen

|

Geen blog meer missen?


Over Jenne

“Ik ben eigenlijk een soort ideeënhelper.”

Jenne Snijders is conceptontwikkelaar. Ze bedenkt en ontwikkelt belevingsconcepten, schrijft methodes en boeken voor creatieversnelling en werkt als songwriter en dirigent. Studeerde ooit af in de Communicatie en aan het Conservatorium.


0 Reacties

Laat een reactie achter

XHTML: You can use these tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>