Wat er op een goede website moet staan

De 24 essentiële ingrediënten die thuishoren op elke website

 

Je denkt: ik maak zelf die website wel. Moet lukken. Maar wat moet er eigenlijk op?

Je bestudeert je favoriete websites. Je ziet een korte tekst op de homepage, een ‘over mij’ verhaaltje, testimonials, wat blogs en een contactpagina.

Maar je twijfelt nog steeds.

Jouw verhaal is anders.

Je wilt niks kopiëren. Je wilt je eigen verhaal vertellen. Op een overtuigende manier. Waar begin je?

Tegelijk wil je bezoekers die willen proeven. Die op basis van jouw website enthousiast worden en contact leggen. Maar hoe krijg je dat voor elkaar?

Benader een website als het koken van uiensoep

Weet je niet precies welke ingrediënten er in moeten, dan smaakt uiensoep om van te huilen. Niemand wil na de eerste hap verder eten.

Weet je daarentegen precies welke ingrediënten er in moeten en welk recept je moet volgen? Dan wil iedereen proeven. Smaakt naar meer.

Goeie soep begint met een ingrediëntenlijst

Wil je interactie aangaan met mensen, dan hebben we allemaal dezelfde ingrediënten nodig: degenen die het beslissingsproces beïnvloeden.

Die ingrediënten zijn al lang bekend. Alleen deelt niemand ze, omdat websitebouwers net sterrenchefs zijn. Never share your best recipe.

Ik zeg: waarom iedereen het wiel laten uitvinden? We leven in een deeleconomie. Ik heb er twintig jaar over gedaan om de beste ingrediënten te verzamelen en uitgebreid te testen. Ik zou willen dat me die tijd bespaard was gebleven. Dus…

Kom maar door met die 24 ingrediënten

In een goede website zitten in ieder geval:

  1. De trigger
  2. De oplossing
  3. De voordelen
  4. De FAQ’s
  5. De testimonials
  6. Origin story
  7. De consequentie
  8. De interactie
  9. De geruststeller
  10. Je telefoonnummer
  11. Je adres
  12. Het bedankje
  13. De bekende logo’s
  14. De reviews
  15. De tagline
  16. De media
  17. Foto’s van je product of dienst
  18. Portretten van testifiers
  19. Jouw portret
  20. Het logo
  21. Het e-mailadres
  22. Social media
  23. De favicon
  24. De stapstenen

Om het creatieve proces nog makkelijker te maken, heb ik een kaartenset gemaakt met de 24 ingrediënten. Alleen heten ze niet ingrediënten, maar bouwstenen 😉

Op de voorkant lees je wat elke bouwsteen inhoudt en welke vraag je jezelf kunt stellen. En op de achterkant zie je een voorbeeld. Zo schrijf je gericht teksten die op de juiste knoppen drukken.

Maar elk onderwerp in een website is toch anders? Geen één website past toch in zo’n strakke ingrediëntenlijst?

Ja, een stratenmaker heeft andere woorden nodig dan een accountant. Maar het gaat om het bovenliggende doel van zowat elke website: mensen aansporen tot interactie.

De principes waarom mensen interactie met je aan willen gaan, die blijven hetzelfde. Bij wie dan ook. We zijn allemaal mensen. En dat is waar die ingrediënten je bij helpen.

De 24 Bouwstenen zijn onderdeel van een unieke methodiek om zelf je eigen website te maken: de Bouwsteenmethode. Gemaakt voor ondernemende types met mooie plannen. Die hun idee willen laten ontvlammen.

Met de Bouwsteenmethode maak je:

  • zelf de inhoud voor een overtuigende website
  • met een klein budget
  • volgens de aanpak van de professionele websitemaker

Het bestaat uit 3 onderdelen: het Website Stappenplan, de 24 Bouwstenen en de Handige Invulwebsite.


Artikel delen

|

Geen blog meer missen?


Over Jenne

“Ik ben eigenlijk een soort ideeënhelper.”

Jenne Snijders is conceptontwikkelaar. Ze bedenkt en ontwikkelt belevingsconcepten, schrijft methodes en boeken voor creatieversnelling en werkt als songwriter en dirigent. Studeerde ooit af in de Communicatie en aan het Conservatorium.


0 Reacties

Laat een reactie achter

XHTML: You can use these tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>