Wat kunnen wij Nederlanders leren van de Amerikaanse muziekindustrie?

In oktober 2018 beleefde ik mijn eerste songwritingcamp ever in Palm Springs. Nieuwsgierig naar wat ik als Nederlander kan leren van de Amerikaanse muziekindustrie, vloog ik all the way naar de U.S.A. Hier het verslag:

Hoe begon het kamp?

Hoewel ik van ver moet komen, ben ik als eerste ter plekke. De dag begint met kennismaking. In mijn allerbeste Engels praat ik met songwriters uit Denver, Fresno, L.A., New York o.a. maar ook uit de UK, Noorwegen en Zwitserland. We zijn met 32.

Sessie 1: onze mentoren Pam & Richard

Na de gezamenlijke lunch volgt de eerste sessie van het kamp: songwriters / producers Pam Sheyne (schreef voor o.a. Christina Aguilera, Sinead O’Connor, Seal) en Richard Harris (schreef voor o.a. Tyler Shaw, Greg Holden, Sabrina Starke) stellen zichzelf voor en vertellen over hun wereld. Wat direct opvalt, is de chemie tussen de twee. Hier zijn twee vrienden aan het werk, die de handen ineen hebben geslagen om ons een zo inspirerend en zinvol mogelijk songwritingkamp te geven. Pam heeft een schattige lach en Richard blijkt een grote grappenmaker te zijn die de sfeer er goed in weet te houden.

Waar ik als Nederlander gauw opkijk tegen mensen van zulke statuur, blijken ze vooral heel erg down-to-earth te zijn met een keiharde passie voor songwriting. Ik voel me een stapje dichter bij het echte werk: als gewone, keihard werkende mensen met een grote passie kunnen leven als songwriter, dan moet mij dit ook lukken.

Sessie 2: de muziekbusiness in een notendop

’s Avonds vertellen manager Maria Lyons (o.a. Usher) en uitgever Michael Eames over hun werk. Wat doet een manager of uitgever eigenlijk? Waar zoeken ze naar in een songwriter?  Waar ik geneigd was te denken dat je een manager nodig hebt om verder te komen in de muziekwereld, blijkt toch vooral dat je als songwriter zelf het heft in handen moet nemen en gewoon een goeie zakenvrouw moet zijn. Het advies dat ze me op het hart drukken: ken je business, begrijp tot op de bodem hoe het zit met je copyrights en wees er zuinig op. En: wees een waardevolle zakenpartner voor je manager / uitgever. Jij hebt hen nodig, maar zij hebben jou ook nodig.

Sessie 3: melodie en ritme

De tweede dag begint met een masterclass van Richard Harris over melodie en ritme. De grootste uitdaging in het schrijven van een liedje, is om herhaling dusdanig toe te passen dat het niet gaat vervelen, maar toch voor herkenning zorgt. Richard praat en laat voorbeelden horen. Ik smul van de handvatten die hij geeft om meer catchy liedjes te schrijven.

Sessie 4: inspiratie van pro’s

Daarna komen drie mannen binnen zoals je ze voorstelt in de muziekwereld: langere haren, veel baardjes, sjofele kleding en een relaxte uitstraling. Chen Neeman (o.a. Miley Cyrus) en Drew Lawrence (schreef o.a. Jar of Hearts) zijn songwriters en producers. Drew Lawrence komt op mij over als de broer van Taylor Hawkins met veel positieve energie. Chen Neeman doet me denken aan een Noorman uit Schotland met een lange baard, witte huid en warme muts. Van hen leer ik vooral dat het goed is om je creatieve vaardigheden te trainen met dagelijkse patronen. Bijvoorbeeld elke dag beginnen met 10 minuten metaforen schrijven of 10 titels bedenken. Ik neem me direct voor om dat soort patronen in te bouwen in mijn dagelijkse leven.

Ook songwriter Greg Holden schuift aan. Een stoere jongen vol tattoos, maar met een klein hartje. Hij is een songwriter naar mijn hart, die liedjes schrijft die voor hem zelf betekenis hebben. Geen commerciële schrijver dus en dat laat ie blijken ook, want hij blijft het maar herhalen: ‘als je je liedjes op de radio wilt krijgen, doe dan niet wat ik doe’. Ik voel de uitdaging groeien, want ik wil net als hij liedjes schrijven die voor mezelf betekenis hebben.

Sessie 5: co-creatie

’s Middags volgt een creatieve sessie met twee deelnemers: Vance en Sarah. Samen schrijven we in 5 uur tijd een lied met de titel ‘Those Three Words’. Aangezien ik niet gewend ben om met meerdere mensen een lied te schrijven, vind ik het erg spannend. Ik ben enorm blij om te merken dat mijn melodielijnen in de smaak vallen en worden overgenomen. Met open mond kijk ik naar de vrijheid waarmee Sarah teksten uit haar hoofd laat floepen terwijl ze de melodieën humt. Ik neem me voor dat ik die vrijheid ook wil ontwikkelen. Daarna volgt het echt werk: zorgen dat het een kloppend liedje wordt. Na een paar uur zwoegen, hebben we een schitterend liedje klaar.

Sessie 6: optreden en luisteren

’s Avonds luisteren we naar elkaars liedjes. Aangezien we met 32 mensen zijn, volgen er 11 liedjes. Je hoort direct de verschillen tussen krachtige liedjes en minder krachtige liedjes. De liedjes Fire en Socks blijven bij mij het meest hangen. Die van ons wordt ook prima ontvangen. De avond start overigens met twee liedjes van de pro’s: Drew en Greg geven alles met twee prachtige songs. Go check out https://www.youtube.com/watch?v=rcZLMtWEcF0 en luister naar de tekst. Schitterend.

Sessie 7: over concept en tekst

De volgende dag begint met een masterclass over lyric writing van Pam. Ze blijft benadrukken hoe belangrijk een sterk concept met een verrassende invalshoek is. Ik ben blij om dit te horen omdat ik hier zelf ook zo enorm sterk in geloof. Dit te horen van een pro met wereldhits, stemt me positief en houdt me op het puntje van mijn stoel.

Sessie 8: sterke zakenvrouw en geboren producer

Daarna schuiven Melanie Tinkermel Schulz en Lindgren Schulz aan. Een producerskoppel die elkaar ooit ontmoet hebben op een songwritingcamp. Melanie komt op me over als een sterke zakenvrouw die precies weet wat ze wil. Ze onderbreekt het verhaal van haar partner dusdanig vaak dat ik me bedenk dat dominantie een helpende eigenschap moet zijn voor een songwriter. Ik twijfel of ik die eigenschap heb, maar bedenk me dat ik in ieder geval wel kraakhelder voor ogen moet krijgen wat ik nou eigenlijk precies wil met mijn songwriting. Dat zal me helpen.

De twee zijn duidelijk in de wieg gelegd voor producing. Lindgren vertelt dat hij voor zijn zevende verjaardag Cubase kreeg. Beiden creëren hun muziek met de computer. Ik weet vanaf dit moment zeker dat dit niet mijn pad is. De markt voor producersmuziek is groot, maar het is niet de mijne. Ben dus meteen een stap dichter bij weten wat ik wil.

Lindgren komt uit Duitsland en is verhuisd naar Los Angeles om het te maken. Ook Pam (Nieuw-Zeeland) en Richard (UK) lieten huis en haard achter voor de muziek. Ik zie het als grote offers. Ik ben ergens blij dat ik in Nederland woon: opvallen in de Nederlandse muziekindustrie is een stuk makkelijker en wellicht een prima eerste doel. Weer een stap dichter bij weten wat ik wil.

Sessie 9: opnieuw co-creatie

Na de lunch gaan we weer samen schrijven, ditmaal zit ik in een groepje met Jesaiah en Octavio. De basis van het liedje staat snel en ook de titel hebben we snel gevonden: Save Yourself. We zijn opgetogen. Maar de invulling van dit concept met precies de juiste lyrics is een zware dobber. Zeker met twee niet-native speakers in het groepje. We gaan langer door dan we tijd hebben en komen uiteindelijk toch met een prima eerste versie van het liedje.

Sessie 10: Optreden en luisteren

’s Avonds hetzelfde recept: samen optreden. Jesaiah gooit als zangeres alles in de strijd en Octavio (gitaar) en ik (piano) ondersteunen haar muzikaal alsof we al jaren samenspelen. Ons optreden gaat verrassend goed en wordt goed ontvangen. Met name het liedje Whispers doet mij de adem stokken: dat zo’n liedje geschreven kan worden in een middag, doet mijn mond openvallen van verbazing.

Na de laatste woorden bedank ik Pam en Richard voor de geweldige 3 dagen. Wat ben ik blij dat ik gegaan ben. Voor eeuwig een grote ervaring rijker.

< Lees een ander blogartikel

Of luister naar mijn songs >


Artikel delen