Leer

WAAROM Muziek & Meer Digitaal?

Muziek & Meer Digitaal is een muziekmethode voor groep 1 t/m 8 van het basisonderwijs. Ontwikkeld voor drukbezette leerkrachten met weinig vertrouwen in hun muzikale kunnen. Waarom ontwikkelde Tinksel deze methode?

Auteur Jennemieke Snijders vertelt:

Muziek & Meer is geboren vanuit een soort frustratie over de manier waarop wij hier in Nederland met muziek omgaan.

Muziek wordt altijd gezien als iets waar je een speciaal talent voor moet hebben, terwijl ik als muzikant wel beter weet. Tuurlijk, een beetje talent is handig. Maar muziek draait toch écht om je vaardigheden trainen. Om oefenen, fouten maken, jezelf inspannen en doorzetten. En om de bereidheid om te luisteren naar anderen, jezelf kwetsbaar opstellen en loskomen van je angst om het oordeel van de ander.

Ik hoor in mijn werk volwassen wekelijks zeggen: “Ik ben niet muzikaal”. Terwijl ze eigenlijk bedoelen: “Ik ben bang om veroordeeld te worden".

Die angst voor het oordeel van de ander is groot. Je ziet dus ook in het basisonderwijs dat groepsleerkrachten het lastig vinden om muziekles te geven.

Daarmee geven ze hun mindset door aan hun leerlingen

Want het is al lang en breed bewezen dat voorbeeld doet volgen. Of het nu een goed of een slecht voorbeeld is. Als leerkracht heb je een waanzinnig grote invloed op het vertrouwen dat kinderen hebben in hun eigen talent. En dus op hun talentontwikkeling. Geef je geen muziek, dan zeg je impliciet: "alleen mensen met een speciaal talent mogen muziek maken".

Terwijl alle kinderen juist enorm genieten van muziek, juist omdat ze nog zo openstaan voor de verbinding die muziek op gang brengt met hun eigen gevoel en met anderen.

Het is daarom zeer voornaam dat je als groepsleerkracht gewoon muziekles geeft. Omdat je daarmee laat zien: "hier ben je veilig."

Daar heb ik een bijdrage aan willen leveren door Muziek & Meer Digitaal te bedenken. De methode omzeilt een chronisch gebrek aan tijd en geeft leerkrachten vertrouwen omdat ie heel laagdrempelig is. Zo hoop ik bij te dragen dat kinderen hun creatieve en muzikale potentieel kunnen ontwikkelen. Dat ze op hun gemak zijn bij zichzelf en niet geremd worden door de angst en fixed mindset van hun leerkracht.