Hoe zorg je dat je publiek luistert als je zingt?

Je krijgt wat je geeft.

Stel je voor. Je bezoekt een lezing van een spreker die geen idee heeft waar hij over spreekt. Je aandacht dwaalt af. De bereidheid om te luisteren naar zijn verhaal is snel verdwenen.

In de muziek geldt dit in principe ook: als je niet weet waar je over zingt, haken luisteraars af. Intuïtief horen ze dat je geen idee hebt waarover je zingt. En raken niet geboeid.

Zolang je de moeite niet neemt om te weten waarover je zingt, nemen luisteraars niet de moeite om naar je te luisteren. Er ontstaat geen verbinding, de muziek komt niet binnen.

Maar hoe doe ik dat dan, weten waar ik over zing?

Vertaal de songtekst van het lied dat je zingt (als je in het Engels zingt). Ga vervolgens voor jezelf na: waar gaat dit verhaal over? Heb ik zelf een soortgelijke ervaring meegemaakt?

Doe ’s een voorbeeldje.

Neem deze tekstregel uit het couplet van Keep your head up (Ben Howard): I spent my time watching the spaces that have grown between us (ik besteedde mijn tijd aan het bekijken van de ruimtes die tussen ons in zijn gegroeid).

Ik denk dat we allemaal wel begrijpen wat hij hier bedoeld. Hij zingt over afstand in een relatie. Dat kan een liefdesrelatie zijn, maar ook een vriendschappelijke relatie. Vervolgens ga je bij jezelf na of je zelf iets soortgelijks heb meegemaakt. Bijvoorbeeld in die periode dat je relatie niet lekker liep. Koppel jouw ervaring aan dit lied terwijl je het zingt. De extra lading die je daarmee aan het lied geeft, voelen je luisteraars ook. Ze voelen dat je weet waar je over zingt. Ze zullen je belonen met aandacht. Als jij iets van jouw gevoel en ervaringen weggeeft, geven luisteraars altijd aandacht terug.

< Lees een ander blogartikel


Artikel delen