Hoe zorg je dat je stem minder moe wordt tijdens het zingen?

Gisterenavond gebeurde er een klein wonder tijdens de repetitie voor het project Miracles & Wonders. Dat vergt even een situatieschets:

In de show, die 40 zingende dames plus combo gaan uitvoeren, zitten een paar stevige rocknummers. Leuk om te zingen zou je zeggen. In ieder geval zéker leuk voor de mannen van het combo. Want die hoeven dan even niet hun gitaarsnaren fijngevoelig en zachtjes te beroeren,  maar mogen gewoon rammen. Effe lekker los dus. En daar maken ze dan ook gretig gebruik van. Zoals het hoort bij rock.

Maar ja. Bij de 40 zingende dames - die geen volumeknop hebben - hoor je de vermoeidheid in hun stem toeslaan. Want hoe verder de gitaren opengaan, hoe meer ze proberen om hun stem kracht bij te zetten. Door de stem zwaar te maken, te duwen en te pushen. Als opgepompte bodybuilders. Maar van continu gewichtheffen wordt je moe.

Daarom moet je niet sterk zijn, maar slim. Door zangtechniek te gebruiken.

In dit geval: door met resonans te zingen.

Zingen met resonans is de heilige graal van de zangtechniek. Het is niets meer of minder dan je stem naar de holle ruimtes in je hoofd sturen, zodat de geluidsgolven een klankkast hebben om tegen te weerkaatsen.

Vergelijk het met zingen in een bezemkast versus zingen in een koepelkerk. In een koepelkerk krijgt je stem de ruimte. De geluidsgolven weerkaatsen tegen de koepel. Zo krijgt je stem volume zonder dat je daar enige moeite voor hoeft te doen.

Dat doe je dus ook als je met resonans zingt. Je gebruikt je schedelpan als koepel.

Makkelijk gezegd. Maar hoe dóe je dat? En voor mij als dirigent komt daar nog een probleem bij. Want hoe laat je een groep van 40 dames met resonsans zingen, als je niet de tijd hebt om ze individueel zangles te geven?

De kwestie hield me al weken bezig. Na ellenlange metaforische zwetsverhalen van mijn kant om de koorleden met meer resonans/gemak te laten zingen - met wisselend succes - besloot ik gisterenavond om deze keer niet te vertellen over zangtechniek, maar om zangtechniek te tekenen.

Hier de tekening (voor wie er nog aan twijfelt: de rechtertekening is het ideaalplaatje):

En zowaar: ze déden het! De 40 zingende dames stonden zomaar out of the blue met resonans te zingen! De een nog denkend ("doe ik het zo wel goed?"), de ander moeiteloos en met gemak.

Zo blijkt maar weer. Zangtechiek is niet ingewikkeld. Je moet het blijkbaar gewoon even zíen.

 

In het Stemsportschool-basisboek vind je de twee beste basisoefeningen, die je verder leren om te resoneren: de kauwgom en de neus. Ik schreef het om basale zangtechnieken te delen, die elke zanger zou moeten kennen.


Artikel delen