Hoe krijg je meer opdrachten?

Pas als mensen begrijpen wat jouw idee voor hen kan beteken, raken ze enthousiast, bewegen ze naar je toe en vertellen ze het door. Zo gaat het vuurtje lopen. Maar het vuurtje moet ergens ontstaan. Het moet een begin hebben.

Of zoals Bruce Springsteen het zo vurig zingt: “You can’t start a fire without a spark.”

Die spark, die vonk: daar draait het om in conceptontwikkeling. Wil je een lopend vuurtje creëren, gebruik dan jouw vonk als ankerpunt onder alles wat je doet en communiceert.

Hoe vind ik mijn vonk dan?

Jouw vonk is dat waar jij warm voor loopt, jouw visie, dat waar jij het voor doet. Een ondernemer ziet wat de ander nog niet gezien heeft. Dat verklaart zijn vurige keuze voor het ondernemerschap. De intentie van de succesvolle ondernemer is altijd om de ander blij te maken met dat wat hij al heeft gezien.

En als ik die vonk weet, dan ben ik er?

Nee, nog niet. Want zoals ik al zei: doorgaans ziet een ondernemer wat de ander nog niet gezien heeft. De ander ziet nog obstakels. Zeeën vol water die jouw vonk tegenhouden. Jij als ondernemer weet natuurlijk al lang dat de meeste obstakels slechts denkbeelden zijn. Geen realiteit. Maar de ander ziet niet wat jij wel al gezien hebt. Hier begint de afstemming.

Tegen de ander roepen dat jij ziet wat hij niet ziet, roept alleen maar weerstand op. De ander ziet nog steeds zeeën vol water. Wil je jouw vonk doorgeven aan de ander, dan is het aan jou om je te verdiepen in de obstakels die de ander waarneemt. Anders gezegd: het is aan jou om je te verdiepen in het water waaruit zijn zeeën bestaan. Pas als je de waargenomen obstakels van de ander oprecht begrijpt en hardop uitspreekt, opent zijn brein zich voor jouw vonk. De ander voelt herkenning en dus erkenning.

Dus ik houd het vuur brandend door de obstakels van anderen te begrijpen?

Ja, precies. Als jij vervolgens laat zien hoe jij kunt helpen om de waargenomen obstakels van de ander uit de weg te ruimen, gaat het vuurtje lopen. En met een beetje geluk vliegen de vonken er binnen de kortste keren vanaf.

Dus vraag jezelf af:

  • Wat zie ik wat anderen nog niet gezien hebben?
  • Welke obstakels nemen mijn klanten waar m.b.t. mijn visie?
  • Hoe neemt mijn concept deze obstakels weg?

Voor als je Springsteen’s vuur nog eens wilt zien branden:

< Lees een ander blogartikel


Artikel delen